حکم نماز جمعه و ترک نماز جمعه بدون عذر شرعی

حکم نماز جمعه و ترک نماز جمعه بدون عذر شرعی

درباره‌ی حدیث سمره بن جندب که نسایی و ابوداوود روایت کرده‌اند و در آن آمده است که:

«مَنْ تَرَکَ الْجُمُعَهَ مِنْ غَیْرِ عُذْرٍ، فَلْیَتَصَدَّقْ بِدِینَارٍ، فَإِنْ لَمْ یَجِدْ فَبِنِصْفِ دِینَارٍ».[۱]

«هرکس که بدون عذر نماز جمعه را ترک کرده است، یک دینار صدقه بدهد و اگر یک دینار نداشته باشد، نیم دینار صدقه بدهد»، ابن حجر مکی گفته است که: این حدیث، گناه ترک جمعه را به طور کلی رفع نمی‌کند و بنابراین، با این حدیثی که می‌فرماید:

«مَنْ تَرَکَ الْجُمُعَهَ مِنْ غَیْرِ عُذْرٍ لَمْ یَکُنْ لَهَا کَفَّارَهٌ دُونَ یَوْمِ الْقِیَامَهِ».

«هرکس که نماز جمعه را بدو عذر ترک کند، تا روز قیامت، هیچ کفاره‌ای ندارد» منافات ندارد، زیرا مقصد از آن صدقه‌دادن، امید به کاستن از گناه است و در کتاب عون المعبود، از سِندی، نقل شده است که: با این صدقه، توبه هم ضروری و لازم است چون‌که توبه محوکننده‌ی گناهان است.

نماز جمعه به دلیل قرآن کریم و سنت نبوی و اجماع امت اسلامی واجب است خداوند فرموده است:
﴿یَٰٓأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُوٓاْ إِذَا نُودِیَ لِلصَّلَوٰهِ مِن یَوۡمِ ٱلۡجُمُعَهِ فَٱسۡعَوۡاْ إِلَىٰ ذِکۡرِ ٱللَّهِ وَذَرُواْ ٱلۡبَیۡعَۚ ذَٰلِکُمۡ خَیۡرٞ لَّکُمۡ إِن کُنتُمۡ تَعۡلَمُونَ ٩﴾ [الجمعه: ۹].
«ای کسانی که ایمان آورده‌اید هرگاه در روز جمعه ندای نماز در داده شد برای یاد خدا نماز جمعه بشتابید و داد و ستد را رها کنید، این (رفتنتان برای نماز جمعه) برای شما بهتر و سودمندتر است اگر بدانید».

و پیامبر صلی الله علیه وسلم گفته است:

«لَقَدْ هَمَمْتُ أَنْ آمُرَ رَجُلا یُصَلِّی بِالنَّاسِ ، ثُمَّ أُحَرِّقُ عَلَى رِجَالٍ یَتَخَلَّفُونَ عَنِ الـْجُمُعَهِ بُیُوتَهُمْ». (أخرجه مسلم فی صحیحه).

«تصمیم داشتم که مردی را تعیین کنم تا برای مردم امامت کند سپس خود بروم و خانه کسانی را که از نماز جمعه تخلف کرده‌اند بسوزانم».

و در روایت دیگری آمده است:

«لَیَنتَهِیَنَّ أَقْوامٌ عَنْ وَدْعِهِمُ الـجُمُعَهَ أَو لَیَخْتِمَنَّ اللهُ عَلی قُلوبِهِمْ ثُمَّ لَیَکُونُنَّ مِنَ الغافِلینَ». (أخرجه مسلم و غیره).
«کسانی که نماز جمعه را ترک می‌کنند اگر از آن عمل دست نکشند و به نماز جمعه نروند خداوند قلبشان را مهر می‌کند و هدایت به دلشان راه نمی‌یابد سپس از زمره غافلان و ناآگاهان خواهند شد».

و در روایت دیگری آمده است:

«رَواحُ الـجُمُعَهِ واجِبٌ عَلی کُلَّ مُحتَلِمٍ». (أخرجه النسائی بإسناد صحیح).
«رفتن به نماز جمعه بر هر مسلمانی که بالغ شده باشد واجب است».

و در حدیث است که:

«مَن تَرَکَ ثَلاثَ جُمَعٍ تَهاوُناً طَبَعَ اللهِ عَلی قَلْبِهِ» (رواه أبوداود والترمذی).
«هرکس سه نماز جمعه را از روی سهل انگاری ترک کند خداوند بر قلب وی مهر می‌زند (که حق به آن راه ندارد)».
ابن المنذر اجماع امت را بر فرض عین بودن نماز جمعه حکایت کرده است. و ابن العربی گفته است: به اجماع امت نماز جمعه فرض است.

[۱]– ابو داود (۱۰۵۳)، آلبانی گوید: ضعیف.

درباره ی ماموستا ایوب رزم

مطلب پیشنهادی

خیانت

خیانت در زندگی زناشویی

خیانت در زندگی زناشویی دو گناه کبیره که متاسفانه در زمان ما در آستانه شایع …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *