قالب وردپرس افزونه وردپرس

آیا کسی بجز خداوند غیب میداند واز امور نهانی خبر دارد؟

آیا کسی بجز خداوند غیب میداند : معنی غیب گویی در فرهنگ لغت: غیب گوی . کسی کە از چیزهای پنهان خبر میدهد. (فرهنگ نظام ). آنکە از امور نهانی و اسرار مردم خبر دهد. (ناظم الاطباء). آنکە غیب گوید.خبردهندە از غیب و نهان . رجوع بە غیب شود.

آیا کسی بجز خداوند غیب میداند ؟

۱_ اللە جل جلاله؟ . ۲_ پیامبران؟. ۳_ صحابە و دیگر بزرگان دین؟ . ۴_ فرشتگان؟ . ۵_ جن ها؟.

بر اساس تصریح آیات پاک قرآن کریم فقط اللە جل جلالە غیب می داند و از ردیف ۲ تا ۵ هیچ کس دانای بە غیب نمی باشد.

دلایل در قرآن

( قُل لا یَعلَمُ مَن فِی السَّمَوَاتِ وَ الأرضِ الغَیبَ إلا الله) النمل/ ۶۵٫ ترجمە : ای رسول خدا بگو کە در همە آسمانها و زمین جز خداوند کسی از علم و غیب آگاە نیست.

توضیح : خداوند جل جلاله، غیب را از ماسوای خود در این آیە بطور مطلق نفی کردە است و هیچ استثنائی برای احدی در این بارە قائل نشدە است.

آیە ی بعدی نیز همین معنی و مفهوم را تقویت و تائید می کند :

(وَ عِندَهُ مفاتحُ الغَیبِ لا یَعلَمُها إلا هُوَ) انعام ۵۹٫ ترجمه: کلیدهای غیب تنها نزد او است جز او کسی آن را نمی داند.

جمله، (جز او کسی نمی داند) شامل : همە مخلوقات مانند انبیاء، بزرگان، فرشتگان و جن ها می گردد زیرا بصورت عام ذکر شدە است.

غیب ندانستن حضرت رسول صلی اللە علیە و سلم بە تصریح قرآن. برای همە مومنان اثبات شدە است کە حضرت رسول اللە صلی اللە علیە و سلم مقرب ترین بندە در بین اولین و آخرین انسان ها در نزد خداوند است و مقام بلند او را هیچ نبی و ولی نخواهد رسید با این حال قرآن تصریح می کند کە او غیب نمی داند.

(وَلَوْ کُنتُ أَعْلَمُ الْغَیْبَ لاَسْتَکْثَرْتُ مِنَ الْخَیْرِ) اعراف ۱۸۸٫ و اگر(من پیامبر) غیب مى‏دانستم قطعا خیر بیشترى مى‏اندوختم . ادامە ی آیە : وَمَا مَسَّنِیَ السُّوءُ . و هرگز بە من آسیبى نمى‏رسید. إِنْ أَنَاْ إِلاَّ نَذِیرٌ وَبَشِیرٌ لِّقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ. من جز بیم‏دهندە و بشارتگر براى گروهى کە ایمان مى‏آورند نیستم. و ابتدای آیە چنین فرمودە است: قُل لاَّ أَمْلِکُ لِنَفْسِی نَفْعًا وَلاَ ضَرًّا إِلاَّ مَا شَاء اللّهُ. بگو جز آنچە خدا بخواهد براى خودم اختیار سود و زیانى ندارم.

شرح (إِلاَّ مَا شَاء اللّهُ) : یعنی نە من و نە هیچ کس دیگری مالک نفع و سود حتی برای خودمان هم نیستیم مگر آنچە را کە خدا بخواهد و خداوند برای عموم انسان ها این توان ظاهری و جزیی را دادە کە نفع و ضرر ظاهری خود را تشخیص دهند.

هیچ کس از اتفاقات فردا اطلاع ندارد

(وَمَا تَدْرِی نَفْسٌ مَاذَا تَکْسِبُ غَدًا) لقمان ۳۴٫ ترجمە : هیچ کس نمی داند کە فردا چە چیزی را کسب خواهد کرد.

امام بخاری در صحیح خودش از ام المومنین عایشە رض روایت کردە کە فرمودە است: من حدثک أنە یعلم ما فی غد فقد کذب ثم قرأت : وما تدری نفس ماذا تکسب غدا . اگر کسی بە تو بگوید کە او از اتفاقات فردا خبر دارد بدون شک دروغ گفتە است سپس آیە ی بالا را تلاوت کرد کە خدا فرمودە هیچ کس نمی داند کە فردا چە خواهد کرد.

آیات قرآن تفسیر برای یکدیگرند

از ویژگیهای مهم قرآن کریم این است کە آیاتش یکدیگر را شرح دادە و تفسیر می کنند و هیچگاە آیە ی با آیە ی دیگر تعارض پیدا نمی کند چنانچە در آیات زیر می بینیم کە عالم الغیب بودن را مطلقا ویژە خداوند قرار دادە است..

( اعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ یَعْلَمُ مَا فِی أَنفُسِکُمْ) (بقرە ۲۳۵) ترجمه: و بدانید که‌ خداوند آنچه‌ را در دل‌ دارید می داند.

(قُلْ إِن تُخْفُواْ مَا فِی صُدُورِکُمْ أَوْ تُبْدُوهُ یَعْلَمْهُ اللّهُ) (آل عمران ۲۹) ترجمه: بگو: اگر آنچە را در سینه‏های شماست، پنهان دارید یا آشکار کنید، خداوند آن را می‏داند.

جن ها غیب نمی دانند

جن ها در حضور سلیمان علیە السلام و بە دستور او کار می کردند. خداوند جسد بی روح سلیمان را در حالت ایستادە در معرض دید جن ها باقی گذاشت، جن ها هموارە کار می کردند و از مردە بودن سلیمان خبر نداشتد، ‌تا اینکە عصائی را کە حضرت سلیمان بدان تکیە زدە بود، مورد طعمە موریانە قرار گرفت، آنگاە سلیمان بر زمین افتاد و دروغ کسانی کە مدعی «علم غیب» برای جن ها بودند، آشکار گردید:

( فَلَمَّا قَضَیْنَا عَلَیْهِ الْمَوْتَ مَا دَلَّهُمْ عَلَی مَوْتِهِ إِلَّا دَابَّهُ الْأَرْضِ تَأْکُلُ مِنسَأَتَهُ فَلَمَّا خَرَّ تَبَیَّنَتِ الْجِنُّ أَن لَّوْ کَانُوا یَعْلَمُونَ الْغَیْبَ مَا لَبِثُوا فِی الْعَذَابِ الْمُهِینِ) سبأ: ۱۴

ترجمه: (‏زمانی کە بر سلیمان (کە سمبل قدرت و عظمت بود) مرگ مقرّر داشتیم، جنّیان را از مرگ او نیاگاهانید مگر موریانه‌هائی کە (مدّتها بود بە عصای سلیمان رخنە کردە بودند و) عصای وی را می‌خوردند . هنگامی کە سلیمان (کە در میان جنّیان بر عصای خود تکیە زدە بود و کارهای ایشان را می‌پائید) فرو افتاد، فهمیدند کە اگر آنان از غیب مطّلع می‌بودند، در عذاب خوار کنندە (بیگاری و اسارت) باقی نمی‌ماندند (و راە خود را در پیش می‌گرفتند) .

از غیب خبر دادن پیامبران چە معنا و مفهومی دارد؟

باید دقت کافی داشت کە بین این دو جملە (اخبارغیبی دادن) و ( غیب دانستن) تفاوت وجود دارد . برای بسیاری ها اخباری غیبی دادن ممکن است ولی دلیل بر عالم الغیب بودن نمی کند. مانند سازمان هواشناسی، مانند اخبار پزشکی کە در آیندە چە اتفاقی برای بیمار خواهد افتاد و غیرە . اما هیچ کس از این اشخاص معتقد بە غیب دانستن نیست . انبیاء همانطور کە علم غیب نداشتن ولی خداوند اخبار غیبی را بە اطلاع آنها می رساند و آنها خبری کە از جانب خداوند دریافت می کردند بە مردم بازگو می کردند، و این بە معنای عالم الغیب بودن نیست و اگر چنین پنداشتە شود بر خلاف آیات قرآن است کە غیب را بطور مطلق از همە ی مخلوقات نفی کردە است.

آیە مبارکە زیر دلیل بر همین سخن است

(عَالِمُ الْغَیْبِ فَلَا یُظْهِرُ عَلَى غَیْبِهِ أَحَدًا * إِلَّا مَنِ ارْتَضَى مِن رَّسُولٍ فَإِنَّهُ یَسْلُکُ مِن بَیْنِ یَدَیْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ رَصَدًا) ( جن ۲۶-۲۷)

ترجمه: داناى غیب اوست و هیچ کس را بر اسرار غیبش آگاە نمی ى‏سازد، مگر رسولانى کە آنان را برگزیدە و مراقبینى از پیش رو و پشت سر براى آنها قرار مى‏دهد.

مراد از رسولان پیامبر و فرشتگان هستند.

آنچە از ظاهر این آیە روشن است عبارتند از :

۱_ عالم الغیب اللە تعالی است.

۲_ هیچ کس از غیب خبر ندارد.

۳_ کسی را کە خداوند از امور غیبی آگاە سازد فقط امور مربوطە را می داند.

و مفهوم غیب دانستن ، این است کە هر زمان کە ارادە کنی و هر چە را کە خواهی بدانی . و این توان و این ارادە برای کسی ثابت نیست .

بنابراین منظور از آیە ی ” إِلَّا مَنِ ارْتَضَى مِن رَّسُولٍ” ایسنت که: «مگر کسی‌ که‌ بپسندد او را از پیامبری» که‌ در آن‌ صورت‌، او را از برخی‌ امور غیبی‌ خویش‌ آگاه‌ می‌کند تا خبر دادن‌ وی‌ از غیب‌ معجزه‌ای‌ برای‌ وی‌ باشد. پس‌خداوند متعال‌ برای‌ کسانی‌ از پیامبران‌ که‌ پسندیده‌ است‌ این‌ امر را مستثنی‌ کرد لذا آنچه‌ از غیب‌ خویش‌ را که‌ می‌خواست‌ از طریق‌ وحی‌ به‌ ایشان‌ نازل‌ کرد و آن‌ را معجزه‌ و دلیل‌ راستینی‌ بر صدق‌ نبوت‌ ایشان‌ قرار داد.

پایان مطلب: آیا کسی بجز خداوند غیب میداند واز امور نهانی خبر دارد؟

درباره ی ماموستا ایوب رزم

مطلب پیشنهادی

داشتن اخلاق خوب و پسندیده

داشتن اخلاق خوب و پسندیده

همانطور که برای داشتن اخلاق خوب و پسندیده انگیزه‌هایی وجود دارد همچنین برای آن قواعد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *